Det varierer hvor godt biler er konstruert for å motstå rustskader eller andre ytre påkjenninger. Forskjellene kan variere mellom ulike bilprodusenter og modeller fra samme merke. Det man derimot kan se som et fellestrekk er at få bilprodusenter er i stand til å konstruere biler som er tilpasset det tøffe norske klimaet. Med store temperatursvingninger, mye fukt og salt øker faren for rustskader betraktelig.
Ved understellsbehandling inngår:
- Tildekking av førerplass med plast og papirmatter
- Innerskjermer, dekkplater, lyddempende svamper o.l. fjernes før nedvask
- Bilens understell rengjøres for salt og smuss med høytrykksvasker med varmtvann
- Gammel og løs behandling, smuss, saltrester fjernes
- Bilen varmlufttørkes til dagen etter
- Vognbunn, bilens understell og hulrom kontrolleres nøye for rustutvikling
- Som tilleggsarbeid tilbys sandblåsing av rust på de angrepene områder, dersom det blir avdekket.
- Unikt sprøyteskjema utarbeidet for den enkelte bilmodell
- Bil rengjøres grundig og klargjøres for avhenting
- Behandlingsbevis blir utstedt, bilder tatt og lagret på kundens medbragte medium dersom det er ønskelig.
- Behandling blir registrert i nasjonalt register og en blir innkalt til etterbehandling etter sykluser.