Pr. desember 2021 finnes det over 450 000 elbiler i Norge, og andelen vokser stadig. Akkurat som fossildrevne biler må de ladbare bilene til EU-kontroll, også kalt periodisk kjøretøykontroll (PKK).
Elbiler baserer seg på vedlikeholdsfrie litium Ion-batterier, og har derfor mindre bevegelige deler enn fossildrevne biler. Dette betyr at elbiler ikke har like mange deler som slites ut og som må sjekkes jevnlig, men man kommer allikevel ikke unna vanlige skader som rust, tekniske feil og slitte bremser. Derfor må elbiler til EU-kontroll like ofte som alle andre biler.
Fixbil har i lengre tid har arbeidet med kompetanseheving på el- og hybridbiler. Vårt mål er å gi våre mekanikere tilgang på både økt kompetanse, men også kunnskap om riktig og sikker bruk av verktøy, slik at både egen sikkerhet og ikke minst kundens bil blir riktig ivaretatt. Alle våre verksteder er derfor godkjent og sertifisert for elbiler, vi har også en egen Tesla Approved Bodyshop på Laksevåg(Fixbil Damsgård Karosseri)
Alle våre Fixbil verksteder tar service, reparasjon og EU-kontroll på El-/hybridbiler Garantien blir selvfølgelig ivaretatt hos oss.
Du kan selv søke opp våre verksteder i Bergen, Sotra, Arna og Knarvik her.
Godkjent elbil verksted
Pr. desember 2021 finnes det over 450 000 elbiler i Norge, og andelen vokser stadig. Akkurat som fossildrevne biler må de ladbare bilene til EU-kontroll, også kalt periodisk kjøretøykontroll (PKK).....
Alt du må vite om dekkskift
Det er ikke alltid like enkelt å vite når du må skifte dekk. Følger du ikke med kan det fort bli farlig og dyrt. Her er en kjapp oversikt over når og....
7 ting du kan fikse selv før EU-kontrollen
Moderne biler er veldig tekniske og kan regnes for å være rullende datamaskiner. Derfor kreves det teknisk spesialkompetanse for å utbedre....
Dette stryker 3 av 10 biler av på EU-kontroll
Om lag 30 prosent av norske biler har feil med lysene når de kommer til EU-kontroll, viser nye tall. Halvparten av feilene gjelder bilens hovedlys.....